Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjortan och scouthalsduk. Scoutskjortan finns i olika färger i olika länder men i Sverige är scoutskjortan petroleumblå.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik. Scoutdräkten markerar också grupptillhörighet och  skapar  gemenskap mellan scouter inte bara i Sverige utan i hela världen.

Köp scoutdräkten

Du kan antingen beställa scoutkläder direkt på SCOUTSHOPEN eller så kan du beställa via scoutkåren. Gå gärna in på scoutshopen om du vill titta på de olika scoutkläderna som finns. Det finns även storlektstabell där. På scoutskjortan sätter du fast märken. Till både scoutskjorta, t-shirt och piké har du halsduk och sölja till. När du beställer via S:t Örjans scoutkår levereras beställningen via din avdelningsledare. Om du beställer själv så välj S:t Örjans scoutkår som förmånstagare för då får vi som scoutkår lite återbäring på det vi handlar.

Storleksguide

Halsduk

S:t Örjans har tagit fram en egen halsduk, den är lila och svart. Kårhalsduken samt de två kårmärkena kan du endast beställa från S:t Örjans scoutkår.

Märkespacket – innehållande 4 grundmärken märken

Märkespacketet innehåller fyra grundmärken som visar scoutens tillhörighet. Dessa  är pojk- eller flickscoutmärket, två S:t Örjans märken (en blå remsa med kårnamn, samt det lila kårmärket) och Västmanlands scoutdistrikts märke. Dessa märken delas inte ut under mötena utan första gången man beställer scoutskjorta beställer man dessa till skjortan. Vid byte av scoutskjorta burkar man flytta över dessa märken.

BESTÄLLA SCOUTKLÄDER Via S:t Örjans scoutkår

Begagnade scoutkläder

Det finns även ibland begagnade scoutkläder att köpa i Vångsta. Dessa kläder hänger i en av entréerna och betalning sker via swish till säljaren.

Märken och märkesplacering

På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Bilden visar hur märkena ska placeras på scoutskjortan.

Höger ärm:

Överst placeras världscoutmärket, antingen WAGGGS- eller WOSM-märket. WAGGGS bärs av alla som identifierar sig som tjejer och WOSM bärs av alla som inte gör det. Runt detta märke kan två bågar placeras, Sverigemärket och EU-märket om man vill. Läs mer om världsorganisationerna här: Scouternas världsorganisationer

På resterande ärmen placeras märken får hajker, läger, övernattningar etc.

Fram:

På höger ficka placeras åldersgruppsmärket dvs, spårarmärket, uppräckarmärket, äventyrarmärket eller utmanarmärket och patrull märket (såsom fjärilen, ugglan eller vargen). Åldersgruppsmärket placeras på den högra sidan om knappen och patrullmärket på den vänstra sidan om knappen.

Vänster ärm:

Först placeras den blå kårremsan och därefter Västmanlands scoutdistrikts märke, sedan det stora runda kårmärket och sedan avdelningsmärket. Under avdelningsmärket placeras bevismärkena såsom stormköksbevis, knivbevis, simbevis samt yx- och sågbevis. Under dessa placeras intessemärken, dvs märken som ser ut som chattbubblor.

Västmanlands scoutdistrikts märke:

S:t Örjans kårmärke:

Avdelningsmärken:

Myrorna:     Skogsfåglarna:       Skogströvarna:        Nycklarna:          TheCoffee:

8-9 år                10-11 år                   12-14 år                     15-18 år             18-25 år

Tryck på knappen fram att ladda ner scouternas märkesbroschyr, Märkbart.

MÄRKBART