Ändra medlemsuppgifter i Scoutnet

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter till våra medlemmar så att medlemsutskick och fakturor för din medlemsavgift kommer fram till dig. Har du bytt adress, telefon eller e-postadress så kan du ändra dessa själv.

  1. Gå till din startsida.
  2. Tryck nu på ”profil”.
  3. Tryck på den gulaktiga knappen med texten ”Alternativ” uppe till höger och sedan på ”Ändra medlemsuppgifter” för att komma in i editeringsvyn.
  4. Du kan här byta bland annat din e-postadress som e-postutskick används för samt som användarnamn till Scoutnet. Du kan också uppdatera kontaktinformationen för dig själv och dina anhöriga.

Har du ingen inloggning? Följ länken för instruktioner HÄR

Mina sidor

När du loggar in i systemet hamnar du på din egna startsida. Denna sida är tänkt som en översiktssida där du ska kunna hitta den viktigaste informationen från dina profilsidor.

De olika fälten på startsidan

Viktiga meddelanden

Här kommer viktiga meddelanden för dig att visas, exempelvis ifall du har fakturor som är obetalda.

Kommande projekt

I dagsläget är inte aktivitetsmodulen fullt införd men när den väl är det så kommer de arrangemang som är möjliga för dig att anmäla dig till att visas här.

Användbara genvägar

Här har vi samlat några genvägar till olika sidor under Min profil.

Mina genvägar

Här kan du själv lägga in genvägar till olika sidor som du besöker ofta. Genvägarna hittar du också under fliken Genväg i övre högra hörnet.

Godkända medlemskap

Här visas de olika kårer eller distrikt som du har medlemskap eller roller i. Har du flera medlemskap är förstakåren markerad med en gul asterisk (stjärna). Ni som har roller där ni har möjlighet att redigera era egna medlemskap hittar länken att göra detta under knappen Alternativ. Läs mer om detta under stycket Godkända medlemskap.

När du klickar på Min profil hamnar du på huvudsidan för dina profilsidor. Denna sida hanterar all medlemsinformation, inklusive kontaktuppgifter till sig själv och till anhöriga.

Min Profil

Klickbart på dessa sidor

 Tabell med gul blyertspenna: redigera

 Tabell med plustecken i grön cirkel: lägg till

 Soptunna: ta bort

 Alternativ-knappar: meny för olika alternativ

De olika fälten på profilsidan

Medlemsuppgifter

Då det ibland kan bli mycket kontaktuppgifter för en medlem som visas har vi gjort som så att ni direkt kan se en medlems e-postadress, mobiltelefonnummer och hemtelefonnummer. Den e-postadress som visas är medlemmens primära e-post som används vid inloggning och den adress som används när man skapar e-postlistor. Klickar ni på länken ”Visa/dölj detaljer” fälls ett fält med mer kontaktuppgifter ut.

Godkända medlemskap

Detta är samma fält som på startsidan. Här ser ni dock lite mer information såsom avdelningar ni är medlem i, roller du har och när du blev medlem i en viss kår.

Lägg till och redigera medlemsdata

Du kommer till vyn för att redigera all medlemsdata utom adresser, via den orangea knappen ”Alternativ” uppe i högra hörnet.

I den här redigeringsvyn kan du lägga till och ändra personlig information. Kontaktuppgifterna till höger går att öronmärka med vem kontaktinformationen tillhör. Lösenordet måste bestå av minst 7 tecken varav 1 siffra. Om du har behörighet att ändra andra medlemmars lösenord är det bara på dig själv du måste ange nuvarande lösenord.

Lägg till adress

Klicka på den orangea knappen ”Alternativ” och välj Lägg till adress. Det går att lägga till flera adresser. Välj en lämplig rubrik för adressen, som exempelvis bostadsadress, faktureringsadress eller annat. Om det är en tillfällig adress kan du lägga in datum för denna period. Spara genom att klicka på knappen Spara. Tillvalet Primär anger vilken adress som skall gälla över de andra adresserna. Tänk på att radera den gamla adressen när du lägger till en ny så att medlemsregistret bara innehåller aktuell information.

Den fullständiga prioriteringsordningen av adresser sker enligt följande vid fakturering:

  1. Tillfällig adress (om datumet är inom angivet intervall)
  2. Primär Faktura-adress
  3. Faktura-adress
  4. Primär Postadress
  5. Postadress
  6. Primär Hemadress
  7. Hemadress

Vid uttagande av medlemslistor gäller följande prioriteringsordning:

  1. Tillfällig adress (om datumet är inom angivet intervall)
  2. Primär Postadress
  3. Postadress
  4. Primär Hemadress
  5. Hemadress
  6. Primär Faktura-adress
  7. Faktura-adress

Redigera adress

Du redigerar en adress genom att klicka på ikonen Tabell med penna till höger om den adress du vill ändra, redigeringsvyn ser ut som bilden ovan.

Mer information om vårat medlemsregister, hur det fungerar och vad du som registrerad medlem kan göra kan du läsa om på SCOUTNET ANVÄNDARWEBB


Källa: Scouterna manual för Scoutnet: http://scoutnet.scout.se/manual/