Riddaren och draken

S:t Örjans scoutkår

S:t Örjans scoutkår Västerås startades år 1959 och har sedan dess bedrivit scoutverksamhet för barn och ungdomar. Idag leds kåren av kårordförande Markus Airaksinen.

Kåren består idag av ca 80 medlemmar fördelade i fem avdelningar. Myrorna är S:t Örjans spåraravdelning och riktar sig till scouter 8-9 år.  Skogsfåglarna är upptäckaravdelningen och riktar sig till scouter 10-11 år. Skogsströvarna är äventyraravdelningen och riktar sig till scouter 12-14 år. Nycklarna är utmanaravdelningen som riktar sig till scouter 15-18 år. Det finns även en roveravdelning med scouter 19-25 år. Tidigare har kåren haft en avdelning för familjescouter, Småkrypen. Småkrypen riktar sig till scouter upp till och med 7 år med föräldrar men avdelning är i nuläget vilande i brist på ledare.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga/lokal.

S:t Örjan scoutkår har en scoutstuga utanför Västerås i samhället Vångsta, där majoriteten av verksamheten bedrivs. HITTA TILL OSS

S:t Örjans scoutkår har en egen symbol som föreställer riddaren S:t Göran (också kallad bland annat S:t George eller S:t Örjan, där av kopplingen mellan kårsymbol och namn) och draken. I legenden om riddaren S:t Göran och draken sägs det att S:t Göran räddade en stad och en prinsessa från en elak drake som varje dag krävde att någon från staden skickades till drakens grotta för att bli uppäten.

S:t Örjans symbol

S:t Örjan har även en egen scouthalsduk som är lila och svart.

Varje avdelning har också varsin symbol som scouterna får som märke att sy fast på sin scoutskjorta.

Avdelningen myrornas symbol.
Avdelningen Skogsfåglarnas symbol.