chiffer

Revisor

Vad innebär det att vara revisor eller revisorssuppleant?

Som revisor är det ditt jobb att granska kårens verksamhet och ekonomi. Huvuduppgiften som revisor är att granska styrelsen samt att skriva en revisionsberättelse inför kårstämman som vanligtvis sker i maj.

I revisionsberättelsen skall det framgå vad revisorn granskat samt om revisorn anser att styrelsens medlemmar arbetat för eller emot stadgarna. I denna berättelse rekommenderar revisor huruvida  stämman bör ge styrelsen ansvarsfrihet eller ej. Det är dock inte revisorn utan stämman som tar beslutet.

Vad krävs av mig som revisor?

Revisorns viktigaste uppgift är att granska kårens verksamhet och ekonomi samt skriva revisionsberättelsen till stämman, därför kan det vara bra att ha vis kunskap inom ekonomi.

Som revisor för en ideell föreningar behöver du inte vara en auktoriserad revisor.

Revisorerna får inte sitta i styrelsen eller vara anhörig till någon i styrelsen. Revisorerna väljs av årsmötet.

Hur gör jag om jag vill bli revisor?

Du kontaktar antingen valberedningen eller styrelsen. Detta kan du göra via mejlen valberedning@storjanvasteras.se eller styrelse@storjanvasteras.se.

Vi söker revisor!

Är du eller känner du någon som är kunnig inom ekonomi? Kontakta ordforande@storjanvasteras.se

Bli ledare!

Få en meningsfull och rolig fritid tillsammans med ditt barn - bli scoutledare!

Stuggruppen

Hjälp till med att ta hand om scoutlokalen!