Kebnekasie med TheCoffee och Nycklarna

29 januari, 2022 av Hanna Damsgaard Falck

De äldre scouterna besteg under sommaren Kebnekasie. Här är en kort redogörelse för deras äventyr.

Den 22 juli gick tåget från Västerås. Efter ett stopp på ett par timmar i Stockholm gick natttåget mot Kiruna kl. 18.00. Från tåget i Kiruna var det dags för färd med buss till Nikkaloukta.

Framme i Nikkaloukta vid 11.30 lagades det lunch och sedan började vandringen.

Vandringsdag 1: 23 juli

Efter att ha lagat och ätit lunch i Nikkaloukta, nuddlar med ölkorv, börjande vandringen mot Kebniekaise fjällstation. Efter 19 km (1 km från fjällstationen) beslöt sig gruppen att slå läger för natten.

Vandringsdag 2: 24 juli

Denna dag blev det bara en kort vandring till Kebniekaise fjällstation på 1 km. Vid stationen kollade gruppen upp väder och andra förutsättningar för att bestiga Kebniekasie och beslöts sig för att vädret dagen efter skulle vara får dåligt för bestigning. Därför skulle de avvakta till den 26 juli. Under natten mellan den 24 och 25 blåste det storm.

Vandringsdag 3: 25 juli

Denna dag flyttades tälten 1 km närmare Kebniekasie för att minska sträckan upp och ner för Kebniekaise något. Det regnade under dag. Gruppen förbereder sig för att bestiga Kebnekasie dagen efter.

Vandringsdag 4: 26 juli

Bestigning av Kebneikase via den västra leden. Start kl. 4 på morgonen och tillbaka till tälten vid 18.00. Strålande sol och klarblå himmel. Gruppen hade förberett sig på kyla men lyckade istället bli solbrända.

Vandringsdag 5: 27 juli

Vandringen fortsattes mot Singi vid kl. 9 och gruppen slog läger ca 4 km från Kaitumjaure.

Vandringsdag 6: 28 juli

Denna dag ville gruppen hinna med en båt i Teusajaure vid 16 och därför börjande vandringen mot stugan i  Kaitumjaure vid 7.30. Ankomst till Kaitumjaure 9.00. I Kaitumjaure provianterade gruppen och gick därifrån vid 10. Ankomst till Teusajaure vid 14.00 där åt gruppen lunch samt badade. Vid 16 gick båten över en liten sjö. Gruppen slog läger vid vattendraget Guolbbanjåkkå ca 9 km från Vakkotavare och väg. Under dagen var det varmt och gruppen fick ont om vatten mellan Kaitumjaure och Teusajaure.

Vandringsdag 7: 29 juli

För att hinna med en buss till Gällivare i Vakkotavare startade gruppen kl. 7.30 och ankom till Vakkotavare vid 11.30. Där åt gruppen lunch innan de tog bussen till Gällivare kl. 14.00. I Gällivare sov gruppen på Gällviare Camping och firade en lyckad vandring och ett återgång till civilisationen med Pizza.